#NEWS, Strana 4

Znalostem se nesmí přisuzovat druhořadá role, tento model jsme v Anglii opustili, říká autorka Sedmi mýtů o vzdělávání

„Měli jsme kurikulum založené na kompetencích, které znalostem přisuzovalo jen druhořadou roli. Tento model jsme po letech opustili, protože nefungoval,“ říká Daisy Christodoulou. Této autorce poprvé v češtině vychází kniha Sedm mýtů o vzdělávání. Při té příležitosti poskytla rozhovor pro EDUkační LABoratoř, ve kterém vysvětluje, jak její dílo před několika lety změnilo pohled britské odborné veřejnosti a inspekce na výuku faktů ve školách.

Originální znění rozhovoru v anglickém jazyce najdete na Knowledge matters. In England, we moved away from competency-based curricula, says the author of Seven Myths About Education.

V roce 2014 vzbudilo vydání vaší knihy nejen v Británii velký rozruch. Zpochybnila jste v ní totiž pilíře moderní výuky, jakými jsou upozadění role učitele, důraz na kompetence, badatelství a projektové vyučování. Dylan Wiliam, zakladatel formativního hodnocení, tehdy označil Sedm mýtů jako kandidáta na nejdůležitější knihu o vzdělávání za posledních deset let. Samotným vydavatelem, prestižním nakladatelstvím Routledge, byla označena jako kontroverzní. Odkud se vzala tato nálepka?

Podle mě byla kniha kontroverzní hlavně proto, že odporuje mnoha zažitým představám o vzdělávání. Sedm mýtů, které v knize vyvracím, působí na první pohled mimořádně přesvědčivě, a navíc jde o představy, které jsou mezi učiteli velmi rozšířené. Já ale jejich platnost zpochybnila. A když člověk vyvrací myšlenky natolik oblíbené, pak není divu, že se kolem toho odehraje určitá kontroverze.

Mnoho mých oponentů hájících tehdejší status quo mi sepsání Sedmi mýtů mělo přinejmenším za zlé. Během těch bezmála deseti let, které uběhly od prvního vydání, se ale celá debata o vzdělávání proměnila. Lidé se dnes k mým tvrzením staví otevřeněji.

V úvodu píšete: „Tvrdím, že většina toho, co se pedagogové učí o vzdělávání, je špatně, a že jsou vedeni k tomu, aby učili neefektivním způsobem. (…) V této knize napadám postupy, které jsou mnoha vzdělávacími institucemi považovány za nejlepší.“ S odstupem času – změnilo se podle vás už něco?

Ano, v Anglii došlo k zásadním změnám, a to ve dvou ohledech. Jednak tu máme změnu zdola: učitelé začali sami zpochybňovat to, co říká selský rozum. Začali psát a mluvit o tom, jak mnohé z těchto myšlenek selhávají v reálné výuce. Za druhé tu máme změnu shora, tedy politickou a institucionální. V knize cituji některé organizace, které se k mým tvrzením stavěly odmítavě. Dnes se stejné organizace tváří podstatně přátelštěji.

I tak ale ještě zbývá mnoho práce. Mýty typu „vše se dá jednoduše vyhledat” jsou velmi rozšířené i mimo svět vzdělávání. O tom, jak edukační produkty technologických gigantů opakují stejné chyby jako my ve třídách, píšu ve své poslední knize Teachers versus Tech. Kromě toho většina institucí zodpovědných za vzdělávání budoucích učitelů ve svých studijních programech nevěnuje dostatek prostoru a pozornosti validovaným výzkumům o tom, co učení je a jak k němu dochází.

Kritizujete OFSTED, tedy anglickou školní inspekci. Jaká byla v době vydání knihy její reakce? Proběhla mezi vámi a inspektory nějaká výměna názorů?

OFSTED je nejlepším příkladem instituce, která od základů změnila svůj přístup k problematice. V Sedmi mýtech jsem k OFSTED byla velmi kritická, ale během posledních deseti let došlo k jeho zásadní proměně. Aktuální vrchní inspektorka Amanda Spielman, která OFSTED vede od roku 2016, za svého působení provedla dalekosáhlé reformy metodiky inspekční činnosti i samotného tréninku inspektorů. Dnešní OFSTED pracuje s poznatky o učení, které nám odhalují kognitivní vědy, a jeho metodika klade podstatně větší důraz na prověřování kvality školního kurikula. Zúčastnila jsem se přímých rozhovorů s několika inspektory a musím říct, že mám radost ze směru, kterým se vydali.

DC-rozhovor

Foto: archiv Daisy Christodoulou

V Česku aktuálně probíhá kurikulární revize, která má posílit kompetenční pojetí výuky a odlehčit nároky na objem naučené látky. Na školách se etabluje výuka, která klade větší důraz na objevování zákonitostí žáky, diskusi, spolupráci a diferenciaci. Co byste vzkázala autorům revize?

Řekla bych důrazně: „Zastavte to.“ Každá země, která nastoupila tuto cestu, toho později litovala. Může dojít ke škodám, jejichž náprava pak bude trvat roky.

Především bych ale chtěla vysvětlit, co moderní výzkum říká, a co už nikoli. Mezi „moderní“ a „badatelskou“ výuku nemůžeme dát rovnítko. Badatelství je ve skutečnosti velmi zastaralá metoda, která byla v průběhu uplynulých zhruba sta let opakovaně vyvrácena. Stejně tak ani „redukce znalostí“ není „moderní“. Veškerý aktuální výzkum ukazuje, že k tomu, abychom mohli myslet kriticky a dokázali řešit komplexní problémy, potřebujeme disponovat velkým objemem znalostí uložených v dlouhodobé paměti. Příkladem skutečně moderních přístupů je výzkum intervalového nácviku vyvolávání z paměti (spaced retrieval practice) nebo výzkum užívání online platforem a algoritmů, které mohou žákům pomoci se zapamatováním velkých objemů informací.

Také bych autory pozvala do Anglie, aby se přijeli podívat na to, co a jak děláme. Měli jsme kurikulum založené na kompetencích, které znalostem přisuzovalo jen druhořadou roli. Tento model jsme po letech opustili, protože nefungoval.

Dá se usoudit, že na trendy nahlížíte spíše skepticky. Přesto, kam myslíte, že se bude vzdělávání ubírat?

Jsem rozhodně skeptická vůči směrům, které možná znějí trendy a zajímavě, ale neobstojí, jakmile přijde na vědecké důkazy. Ale určitě nehledím skrz prsty na nové myšlenky jako takové. V Sedmi mýtech právě poukazuji na to, že na poli vzdělávání existuje velké množství nových poznatků, které jsou podloženy kvalitním výzkumem, ale slyšelo o nich jen málo z těch, kdo se ve světě vzdělávání pohybují. Tyto myšlenky vycházejí z teorií o fungování lidské mysli a z toho, jak se učíme a jakou roli v tom všem hraje dlouhodobá a pracovní paměť. Nejlepším průvodcem oblastí kognitivní psychologie je kniha Daniela T. Willinghama Why Don’t Students Like School (v českém překladu vydá Nakladatelství publishED v roce 2023; pozn. red.), ze které v Sedmi mýtech často cituji. Willingham je profesor kognitivní psychologie a ukazuje, že během posledních padesáti let jsme se o fungování mysli dozvěděli více než v předchozích pěti tisíci letech. To jsou příklady nových myšlenek, které mě zajímají.

Máme za sebou distanční výuku, v níž se školy rychle naučily fungovat na dálku, vy jste mezitím napsala zmíněnou knihu Teachers versus tech? The case for an ed tech revolution. Jaký je váš pohled na roli technologií ve vzdělávání?

Tady se opět dostáváme k otázce trendů, módních výstřelků a nových myšlenek. Technologie mají velkou moc a sílu věci měnit, ale jejich užití ve vzdělávání se často zakládá na pseudovědě a mylných představách o fungování lidské mysli. Ve své třetí knize Teachers versus Tech jsem se snažila ukázat takové metody užití technologií, které jsou užitečné a zároveň založené na kvalitním výzkumu. Dám vám dva příklady. Prvním je komparativní posuzování – odlišná forma hodnocení žákovských prací. Pracuji pro organizaci No More Marking, která tuto metodu využívá pro hodnocení slohových prací. Na základě kombinace tisíců hodnocení ze strany učitelů vytváří hodnoticí škálu pro jakékoli slohové zadání. A fungování komparativního posuzování závisí na výkonné výpočetní síle umístěné v cloudu, která dokáže rychle zpracovat velké objemy dat, respektive učitelských rozhodnutí. Bez technologií by nemohlo existovat.

Druhou technikou je intervalové opakování (spaced repetition). Existuje řada online platforem, kde se můžete procvičit v tom, co se chcete naučit. Algoritmus vám bude zadávat otázky v takových intervalech, abyste se učili co nejefektivněji.

Pokud jde o období distanční výuky, došlo tu samozřejmě k nevídanému experimentu v podobě online hodin, ale je nutné si uvědomit, že vzdělávání na dálku bylo nouzovým řešením, které nebylo ideální pro nikoho. Občas se taková nouzová řešení, která se ukáží jako užitečná i tehdy, když stav nouze skončí, objeví. Jindy se ukáže, že nové nápady nejsou užitečné – a věci se vrátí zpět do normálu. Řekla bych, že online výuka spadá do té druhé kategorie. Nemyslím si, že v dohledné době může nahradit školní budovy a třídy. Viděli jsme všichni, jak obtížné bylo v tomto formátu výuky poskytovat žákům podporu a jak je motivovat.

Je Sedm mýtů manifest za konzervativní podobu školní výuky? Nebo si v něm mohou najít své i liberálně či progresivněji smýšlející učitelé a rodiče?

Já doufám, že je tam něco pro každého. Antibiotika také neposuzujeme tím způsobem, zda jsou konzervativní, nebo liberální. Vážíme si jich pro jejich účinnost. Já jsem se snažila ve své knize o něco podobného: o propagaci myšlenek, které fungují, pomohou všem žákům a jsou založeny na vědě, nikoli na politické ideologii.

Je pravda, že v Británii máme dva tábory v debatě o školství a vzdělávání, kterým se také říká progresivní a tradiční, přičemž mě řadí mezi tradicionalisty. A je asi také pravda, že některá má tvrzení, třeba o významu procvičování a opakování, mohou tradicionalisticky znít. Já je ovšem neříkám na základě nějakého politického přesvědčení. Sedm mýtů není politický manifest – je to kniha přinášející vhled do vědy o tom, jak se učit.

Kdybyste měla dát nějakou radu učiteli, který si za víkend vaši knihu přečetl a zítra se má se smíšenými pocity vrátit za katedru, jaká by to byla?

Ta rada by nebyla ode mne, ale od již zmíněného profesora Daniela T. Willinghama. Ten říká, že nejužitečnější doporučení kognitivního vědce učiteli je následující: přezkoumejte každý plán hodiny z hlediska toho, o čem bude žák pravděpodobně přemýšlet.

To se nám může zdát zřejmé a triviální, má to ale dalekosáhlé důsledky. Vysvětluje se tím, proč je badatelská výuka tak neefektivní – když bádáte, trávíte mnoho času přemýšlením o věcech, které se mohou ukázat jako chybné nebo irelevantní.

Kromě toho se jedná o velmi praktickou radu. Když jsem se nad svými přípravami poprvé takhle zamyslela, uvědomila jsem si, kolik času jsem strávila vysvětlováním komplikovaných aktivit, do nichž jsem vkládala naději, že by možná mohly žáky bavit. Pokud se nám podaří zbavit této překážky, žáci stráví mnohem víc času přemýšlením nad věcmi, které je chceme naučit.

SMOV-ukazka-1

Rozhovor pro EDUkační LABoratoř vedl Pavel Bobek

Pavel Bobek se stal učitelem v Anglii. V Londýně učil na oceňované veřejné škole v přistěhovalecké čtvrti. Aktuálně působí v Praze na ZŠ Solidarita. Je členem spolků Otevřeno a Učitelská platforma. Věnuje se zejména popularizaci výzkumu ve vzdělávání a jeho implikacím pro každodenní učitelskou praxi. V roce 2022 byl jedním z finalistů soutěže Global Teacher Prize Czech Republic.

V češtině poprvé vychází Sedm mýtů o vzdělávání. Kniha, která mění pohled na současnou výuku

Jak chcete naučit žáky kriticky uvažovat, když jim chybí arzenál v podobě znalosti faktů? To je jedna z otázek, kterou si v knize Sedm mýtů o vzdělávání klade britská autorka Daisy Christodoulou. Její publikace vzbudila v Británii velký rozruch, ovlivnila tamní školství a nyní si ji můžete přečíst i v českém jazyce.

Není potřeba, aby se žáci učili něco nazpaměť, když mají po ruce internet. A nejlepší způsob, jak se něco naučit, je prostřednictvím různých žákovských aktivit a projektů. Tyto a další zažité představy leckterých učitelů i rodičů o moderním přístupu ke školství 21. století vyvrací ve své knize pomocí solidních argumentů Daisy Christodoulou, ředitelka pro vzdělávání v projektu No More Marking. Boří mýty o aktuálních trendech, kterými se ubírá školství a vzdělávání nejen v České republice. Slepé uličky moderního školství autorka rozebírá čtivou a srozumitelnou formou podepřenou vlastní učitelskou zkušeností a relevantními fakty z oblasti vědy a výzkumu.

Zkoumá sedm široce zastávaných představ, které brzdí žáky i učitele:

  • Fakta brání porozumění
  • Výuka vedená učitelem je pasivní
  • Jednadvacáté století vše zásadně mění
  • Vše se dá jednoduše vyhledat
  • Měli bychom vyučovat dovednosti přenositelné napříč obory
  • Projekty a žákovské aktivity jsou nejlepším způsobem, jak se učit
  • Výuka znalostí je indoktrinace

Každá kapitola s odkazem na aktuální poznatky kognitivních věd přesně vysvětluje, proč se jedná o mýtus, zvažuje jeho praktické dopady a poukazuje na znepokojivé rozšíření takového přístupu. Autorka vysvětluje, jak vládní resorty a vzdělávací organizace na celém světě zklamaly učitele a žáky tím, že nejen prosazují, ale dokonce nařizují některé moderní výukové metody, které nemají vědecký základ a v praxi nefungují.

„V době vydání originálu před osmi lety si Anglie procházela odklonem od vědomostí směrem ke kompetencím. Nyní tak trochu zažíváme něco obdobného v Česku. Věřím, že po přečtení této nikoliv dlouhé, avšak informačně nabité knihy se pohled široké i odborné veřejnosti na znalosti a kompetence změní. Je ten nejlepší čas ji u nás vydat,” říká Michal Orság, ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř a spolumajitel Nakladatelství publishED.

Tato slova podporuje například i učitel Pavel Bobek ze Základní škody Solidarita, který ve Velké Británii několik let učil. „Sedm mýtů dokazuje, s jakou obezřetností musíme k výuce ve třídě i ke změnám ve školství přistupovat. Přináší zásadní argumenty pro to, abychom se při utváření našich představ o vzdělávání nenechali vést jen dojmy, trendy a vlastní zkušeností, ale také vědeckými důkazy.“

Sedm mýtů se tak stává nezbytnou četbou pro všechny učitele, studenty fakult připravující budoucí učitele, ředitele škol, tvůrce vzdělávací politiky, výzkumné pracovníky a akademiky.

Knihu ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED vydala vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř a doporučujeme ji jako ideální čtení na léto. Více na www.sedmmytu.cz.

SMOV_obalka-knihy-2048x1535

Sedm mýtů o vzdělávání – ukázka

Ve čtvrtek 9. června vyšla kniha Sedm mýtů o vzdělávání od Daisy Christodoulou. Přečtěte si ukázku, ať víte, do čeho jdete. Za nás můžeme říct, že publikace fakt stojí za to.

Ukázka je dostupná na www.edukacnilaborator.cz/smov-ukazka.

SMOV-ukazka-1

Chceme, aby učitelé měli k dispozici to nejlepší ze současného poznání

Učitelé čtou. Proto před rokem Květa Sulková a Michal Orság založili a naplno rozjeli Nakladatelství publishED. V jejich překladech populárně-naučné literatury pedagogové nacházejí inspiraci či nové informace podložené vědeckými důkazy.

Zaujalo mne, že knihy od EDUkační LABoratoře nově obsahují hlavičku publishED. Co vás vedlo k tomu oddělit jednotlivé agendy od sebe a založit nakladatelství?

Michal Orság (MO): Původně jsme vydávání knih v roce 2015 zamýšleli jako vedlejší činnost, jako něco, co nás baví, ale je to doplňková aktivita. V průběhu času se to na základě reakcí čtenářů, kvůli covidu a díky našemu uvědomění, že nás to baví fakt hodně, změnilo. A došli jsme k závěru, že si vydávání zahraničních bestsellerů zaslouží vlastní platformu, která bude dělat maximum pro to, aby čeští učitelé měli k dispozici to nejlepší ze současného poznání.

Květa Sulková (KS): Nutno podotknout, že stále, a dost možná čím dál víc, klademe při výběru knih důraz na data a ověřené informace, nikoli na intuici. Pavědy od nás nečekejte.

Jak jste došli k názvu? Jednalo se o spontánní akt, či racionální úvahu?

MO: Hodně jsme nad tím přemýšleli, hodně jsme to řešili. Jako každé slovo v každé knize, kterou vydáváme. Stejně jako například obálku či překlad názvu publikace. Byly a jsou to hodiny práce a disputací. U názvu nakladatelství Květa nakonec vymyslela publishED, a mně to, i přesto, že to pro mnohé na vyslovení může být komplikovanější [ˈpʌblɪʃt], přišlo geniální.

KS: Název odkazuje na fakt, že primárně děláme překlady z angličtiny a to anglické slovo se tam hodí. I přesto si ale uvědomujeme, že to může být pro ústní komunikaci složitější, proto naše knihy najdete i na www.ucitelectou.cz. Pro úplnost – ED odkazuje na education a je to i můstek k naší mateřské organizaci EDUkační LABoratoř.

1

Podle čeho vybíráte publikace k vydání?

KS: Vždy se snažíme vybírat knihy, které mají v zahraničí u učitelů i širší odborné veřejnosti kladné recenze. Nemusí jít pouze o novinky na trhu, běžně saháme i po titulech, které jsou prověřené časem. Při výběru publikací také nasloucháme učitelům, kteří nám své oblíbené tituly doporučují se slovy, že je škoda, že nejsou k dispozici v češtině pro ostatní kolegy. Nezřídka se nám náš výběr se zmíněnými doporučeními prolíná, což nás utvrzuje v tom, že jsme zvolili dobře. Je taky potřeba říct, že prvotní výběr titulů a následně celý ediční plán má pevně ve svých rukách Michal.

MO: Výběr je jednoduchý i složitý zároveň. Jednoduchý v tom, že autoři publikací na sebe mnohdy odkazují. Z Dylana Wiliama (Zavádění formativního hodnocení) máme odkaz na Co funguje ve třídě (Carl Hendrick a Robin Macpherson), následně na Daisy Christodoulou (Sedm mýtů o vzdělávání), Daniela T. Willinghama (Why Don´t Students Like School?), pro širší publikum bude zajímavý David Didau (Za děti chytřejší). Na posledních třech titulech právě pracujeme, stejně jako na „bibli“ Douga Lemova Uč jako šampión 3.0 a robustními daty protkaném Prokazatelném učení (Metodická příručka pro učitele) od Johna Hattieho. Téměř povinností byly Responzivní výuka od Harryho Fletcher-Wooda a praktické Efektivní výukové nástroje (Paul Ginnis). A najednou existuje ediční plán na několik let dopředu. No, a složité je to v tom, že to vše musíme ukočírovat, zajistit překlad, revize, editace, korektury, sazbu, grafiku, naplánovat tisk a nevydat to v jeden den.

Prostředí, ze kterého zahraniční autoři vychází, se od toho českého přeci jen liší. Jak se s tím čeští učitelé vyrovnávají?

MO: Vlastně velmi dobře. My totiž české učitele nepodceňujeme, naopak. Většina z nich jsou profíci, kteří na sobě hodně makají a hledají zdroje pro své postupné zlepšování. Nechceme totiž, aby změnili vše, co dělají, a jen slepě přebírali koncepty, které třeba fungují v zahraničí. Rozšiřujeme jim obzory – a na nich potom je, co si z toho vezmou a efektivně implementují do své praxe.

KS: Je ale pravda, že ze strany učitelů vnímáme i poptávku po ryze českých publikacích. Nezřídka jsme konfrontováni s argumentem, že to, co je popsáno v zahraničních knihách, nelze přenést 1:1 do českých škol, protože cizí vzdělávací systémy mají zkrátka svá specifika. Některým učitelům chybí ukotvení teorie pomocí příkladů z českých škol. Najdou se i tací, kteří by si přáli publikaci zaměřenou čistě na jejich konkrétní předmět a konkrétní stupeň vzdělávání. Touhle úzce profilovanou cestou ale jít nechceme, protože věříme, že obecnější principy jsou funkční napříč předměty i typy škol.

Takže plánujete vydání i ryze českých publikací?

MO: Ano. Nechceme akademické texty, které univerzity vydávají grantově a nikdo je nečte. Chceme kvalitní české autory, kteří mají co říct. V současné době jsme ve spojení se dvěma učiteli, kteří tato naše kritéria splňují – budou to bestsellery. I zde ale řešíme, že chceme určitou diferenciaci. Jednak autora knihy “na plovárnu” (kvalitní letní pohodové čtení), a jednak autora, kterého si před spaním nepřečtete, protože vás po čtyřech stránkách bude bolet hlava, budete se muset vracet zpět a vše si ještě minimálně třikrát přečíst znovu, jelikož vás jeho přístup k výuce vyčerpá jen samotným čtením.

KS: Jejich jména vám prozatím neprozradíme, ale dozvíte se je včas.

Nemáte pocit, že teď, v době po covidu a během války na Ukrajině, je vaše aktivita pro učitele zatěžující?

MO: V krátkodobém nahlížení se to tak může zdát. Já ale neuvažuju krátkodobě. Zajímá mě, co bylo, nebo co bude, ne současný stav. Status quo vlastně neřeším. Jak ustupuje covid, tak pomine i ten mimoň Putin a my musíme být připraveni na budoucnost. Nelze ustrnout a paralyzovaně čekat, co se stane.

KS: Naše knihy nabízí učitelům postupy, které jim v praxi práci ulehčují. Seznamují se v nich s tím, co ve výuce funguje a co je naopak slepá cesta, do které není třeba investovat čas. Některé z nich představují konkrétní nástroje a techniky, které pomáhají žákům v učení, například postupy pro individualizaci výuky. Řada učitelů už před covidem či válkou na Ukrajině hledala možnosti, jak svým žákům zajistit individuální přístup a zároveň to dělat způsobem, který je po všech stránkách udržitelný. V současné náročné situaci, kdy do škol přichází tisíce ukrajinských žáků, jsou tyto znalosti pro učitele ještě důležitější.

2

Bestsellerem z vaší nabídky je kniha Zavádění formativního hodnocení od Dylana Wiliama. Tímto tématem se sami dlouhodobě zabýváte. Neuvažujete nad vydáním vlastní publikace?

KS: Tato otázka v nás samozřejmě rezonuje už delší dobu. Postupem času získáváme stále širší povědomí o tom, jak pestrou podobu může formativní hodnocení mít a jak se dá tvarovat pod rukama zapálených českých pedagogů. Troufám si říct, že podkladů pro knihu máme dostatek.

MO: „Dylana“ jsme pod hlavičkou EDUkační LABoratoře vydali v roce 2016. Dnes máme přes 10 000 prodaných kusů, tahle kniha má na české poměry fakt velký zásah. A zcela oprávněně. Dozvíte se v ní, že formativní hodnocení není pouze o hodnocení (dává to smysl, i sám Wiliam by toto svoje pojetí nyní nazval spíše jako responzivní výuka), ale je to komplexní přístup k pedagogické práci, ve které učitelé řeší cíle učení, kritéria úspěchu, získávají od žáků důkazy o učení, rozvíjejí třídní diskusi a podporují žáky ve vzájemném hodnocení a sebehodnocení. A ano, vlastní publikaci chceme, nebude to ale „kuchařka“ pro učitele.

Chtěli byste učitelům něco vzkázat?

KS: Tento školní rok byl neuvěřitelně náročný a ten následující, zdá se, nebude o moc lehčí. Díky za to, jak to zvládáte. Mnohdy pracujete s vypětím všech sil a na úkor vlastních potřeb. Proto, prosím, nezapomínejte sami na sebe.

MO: Děláte velmi náročnou práci, která je sakra důležitá. Já, Květa a vlastně i náš nový kolega Honza, jsme trochu z této cesty zběhli, to ale to neznamená, že bychom si vás nevážili, naopak. Vážíme si vás a chceme společně s vámi posílit prestiž učitelského povolání. Jen přijměte fakt, že je to práce, nikoliv poslání, a nemůžete zachytit všechny žáky, které máte. Učte je to, co považujete za důležité, vysvětlujte jim, proč by to měli znát či umět a respektujte jejich individualitu. Buďte autentičtí a vymezte si jasný začátek a konec svého snažení.

Rozhovor vedl Jan Spěváček

Nakladatelství publishED bylo založeno v roce 2021 a navázalo na vydavatelskou činnost vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř. Soustředí se na vydávání kvalitní překladové literatury a chystá se obohatit české školství a vzdělávání také autorskou tvorbou českých učitelů či významných vzdělavatelů. Zapište si www.published.cz či www.ucitelectou.cz.

Nahoru
18 položek celkem
Zpět do obchodu