Jak chcete naučit žáky kriticky uvažovat, když jim chybí arzenál v podobě znalosti faktů? To je jedna z otázek, kterou si v knize Sedm mýtů o vzdělávání klade britská autorka Daisy Christodoulou. Její publikace vzbudila v Británii velký rozruch, ovlivnila tamní školství a nyní si ji můžete přečíst i v českém jazyce.
Není potřeba, aby se žáci učili něco nazpaměť, když mají po ruce internet. A nejlepší způsob, jak se něco naučit, je prostřednictvím různých žákovských aktivit a projektů. Tyto a další zažité představy leckterých učitelů i rodičů o moderním přístupu ke školství 21. století vyvrací ve své knize pomocí solidních argumentů Daisy Christodoulou, ředitelka pro vzdělávání v projektu No More Marking. Boří mýty o aktuálních trendech, kterými se ubírá školství a vzdělávání nejen v České republice. Slepé uličky moderního školství autorka rozebírá čtivou a srozumitelnou formou podepřenou vlastní učitelskou zkušeností a relevantními fakty z oblasti vědy a výzkumu.
Zkoumá sedm široce zastávaných představ, které brzdí žáky i učitele:
- Fakta brání porozumění
- Výuka vedená učitelem je pasivní
- Jednadvacáté století vše zásadně mění
- Vše se dá jednoduše vyhledat
- Měli bychom vyučovat dovednosti přenositelné napříč obory
- Projekty a žákovské aktivity jsou nejlepším způsobem, jak se učit
- Výuka znalostí je indoktrinace
Každá kapitola s odkazem na aktuální poznatky kognitivních věd přesně vysvětluje, proč se jedná o mýtus, zvažuje jeho praktické dopady a poukazuje na znepokojivé rozšíření takového přístupu. Autorka vysvětluje, jak vládní resorty a vzdělávací organizace na celém světě zklamaly učitele a žáky tím, že nejen prosazují, ale dokonce nařizují některé moderní výukové metody, které nemají vědecký základ a v praxi nefungují.
„V době vydání originálu před osmi lety si Anglie procházela odklonem od vědomostí směrem ke kompetencím. Nyní tak trochu zažíváme něco obdobného v Česku. Věřím, že po přečtení této nikoliv dlouhé, avšak informačně nabité knihy se pohled široké i odborné veřejnosti na znalosti a kompetence změní. Je ten nejlepší čas ji u nás vydat,” říká Michal Orság, ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř a spolumajitel Nakladatelství publishED.
Tato slova podporuje například i učitel Pavel Bobek ze Základní škody Solidarita, který ve Velké Británii několik let učil. „Sedm mýtů dokazuje, s jakou obezřetností musíme k výuce ve třídě i ke změnám ve školství přistupovat. Přináší zásadní argumenty pro to, abychom se při utváření našich představ o vzdělávání nenechali vést jen dojmy, trendy a vlastní zkušeností, ale také vědeckými důkazy.“
Sedm mýtů se tak stává nezbytnou četbou pro všechny učitele, studenty fakult připravující budoucí učitele, ředitele škol, tvůrce vzdělávací politiky, výzkumné pracovníky a akademiky.
Knihu ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED vydala vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř a doporučujeme ji jako ideální čtení na léto. Více na www.sedmmytu.cz.